بلاگ

علت قطع شدن آنتن موبایل سامسونگ + راه رفع آن

علت قطع شدن آنتن موبایل سامسونگ

گاهی اوقات در دستگاه‌های هوشمند سامسونگ، مشکلاتی مانند قطعی آنتن ممکن است برای کاربران به وجود آید و حتی ندانید علت قطع شدن آنتن موبایل سامسونگ چیست. این مشکل ممکن است به صورت موقت یا برای مدت زمان طولانی باشد و دلایل آن می‌تواند از نظر سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری باشد. در برخی از مواقع، این مشکل به دلیل سیگنال رادیویی رخ می‌دهد و سیگنال رادیویی به دلایل مختلف ممکن است به صورت خودکار خاموش شود.

پس از آسیب‌دیدگی گوشی به دلیل ضربه یا خاموش شدن ناگهانی ال‌سی‌دی گوشی‌های سامسونگ، آنتن گوشی ممکن است قطع یا ضعیف شود، حتی بدون دلیل خاصی. این به این معناست که سیم کارت موجود در گوشی قادر به استفاده از پوشش شبکه نمی‌باشد. هنگامی که گوشی آنتن ندارد، گام اول بررسی شماره سریال IMEI است. برای این منظور، شما باید شماره *#۰۶# را در تلفن همراه خود شماره‌گیری کنید. اگر مشکل از آنتن گوشی باشد، به جای نمایش کد اختصاصی گوشی، نماد سوال یا اعداد ۱۲۳۴۵ یا “no serial” نمایش داده می‌شود.

در این حالت، اصطلاحاً گفته می‌شود که گوشی “Rpl پرانده” است و نیاز به ترمیم IMEI دارد. اگر پس از بررسی IMEI، سریال گوشی وجود داشته باشد و با این حال آنتن وجود نداشته باشد، باید به مرحله بعدی بروید. به بخش “تنظیمات” بروید، حالا به بخش “شبکه” رفته و در بخش جستجو، حالت “دستی” را انتخاب کنید. اگر مشکل آنتن دهی گوشی شما با انجام موارد گفته شده در این مقاله برطرف نشد حتما در صفحه تعمیر گوشی سامسونگ درخواست خود را ثبت کنید تا همکاران ما در سایس شما را راهنمایی کنند.

علت قطع شدن آنتن موبایل سامسونگ چیست؟

به جای تمرکز تنها بر مسائل قطع و وصل شدن و پریدن آنتن گوشی، باید به هشدارهایی که گوشی ارائه می‌دهد، توجه داشته باشید. در اینجا، ما از “آلارم‌های” گوشی صحبت می‌کنیم که منظورمان هشدارها و اطلاعیه‌های آن نیست. گاهاً گوشی‌های هوشمند مانند انسان‌ها علائمی از خود نشان می‌دهند تا اطلاع دهند که وضعیت آنان خوب نیست، اما ما به اندازه کافی به این نشانه‌ها توجه نمی‌کنیم و اطلاعات کاملی در این زمینه نداریم. مشکلات متداولی مانند پرش تصویر گوشی، قطع و وصل شدن صدای موبایل، و پرش آنتن، معمولاً در طولانی مدت پیش می‌آیند.

مشکلات مختلفی در زمینه آنتن دهی گوشی‌های هوشمند وجود دارد. برخی از این مشکلات عبارتند از:

  1. آنتن دهی لحظه‌ای: در این حالت، آنتن گوشی همراه با روشن شدن گوشی وجود دارد، اما با گذشت زمان، آنتن از دست می‌رود و تماس برقرار نمی‌شود. این مشکل ممکن است ناشی از خرابی آی سی PF گوشی باشد که برای رفع آن نیاز به مراجعه به کارشناس است.
  2. آنتن دهی ظاهری: در این حالت، آنتن گوشی به ظاهر سالم است، اما تماسی برقرار نمی‌شود. این مشکل بیشتر در گوشی‌های سامسونگ مشاهده می‌شود و برای رفع آن ممکن است نیاز به تعویض آی سی PF یا استفاده از هیتر باشد. در صورت بروز این مشکل در گوشی‌های برند دیگر، ممکن است از تعمیرات نرم‌افزاری برای حل آن استفاده شود.
  3. پریدن کامل آنتن: اگر سیم کارت را در گوشی قرار داده و آنتن وجود ندارد، تاریخ و ساعت گوشی را تنظیم کنید و سپس وضعیت آنتن را چک کنید. اگر مشکل آنتن ادامه داشت، به تعمیرات موبایل مراجعه کرده و مشکل سخت‌افزاری گوشی خود را برطرف کنید.

علت قطع شدن آنتن موبایل سامسونگ

عوامل سخت‌افزاری عامل قطع شدن آنتن گوشی‌های سامسونگ

یکی از مهم‌ترین دلایل خراب شدن وضعیت آنتن دهی گوشی، ضربه و آسیب فیزیکی می‌باشد. این مشکل ممکن است ناشی از ضربه باشد، اما بدون وجود ضربه نیز ممکن است مشکل پریدن آنتن گوشی بوجود آید. انواع دلایل سخت‌افزاری این مشکل به مسیر و مدار آنتن دهی گوشی مرتبط می‌شود؛ از سوکت سیم کارت گرفته تا آنتن و …

قرار گرفتن در نقاط جغرافیایی که از نظر آنتن دهی دچار مشکل هستند

ممکن است مشکل قطع و وصل شدن آنتن اپراتورهای همراه اول، ایرانسل و … همیشه مربوط به گوشی شما نباشد، بلکه قرار گرفتن در نقاطی که آنتن دهی اپراتور مورد نظر ضعیف است، باعث شود تا سیگنال دریافت آنتن قطع یا بسیار ضعیف شود و گوشی به صورت مداوم در حال رومینگ داده‌ها و یا سوئیچ بر روی شبکه‌های ۲G، ۳G یا ۴G باشد.

بررسی چیپ سیم کارت برای رفع مشکل پرش آنتن

خراب بودن چیپ گوشی نیز گاهی اوقات می‌تواند یکی از دلایل پرش آنتن گوشی و قطع و وصل شدن آنتن باشد. این اتفاق ممکن است بدون وارد شدن ضربه به گوشی رخ دهد. در این مواقع، ابتدا چیپ سیم کارت گوشی را بررسی کنید، زیرا ممکن است به علت فرسودگی، عملکرد خود را از دست داده باشد و سیم کارت به درستی در آن قرار نگیرد. در برخی مواقع، قرار دادن جسم خارجی مانند کاغذ یا دستمال در پشت سیم کارت می‌تواند از تکان‌خوردن و قرار گیری نادرست جلوگیری کند.

تداوم قطعی آنتن اپراتورهای همراه اول، ایرانسل، رایتل و… ممکن است به دلیل بهم خوردن تنظیمات پیش‌فرض شبکه گوشی شما باشد. در صورتی که با تنظیمات پیش‌فرض شبکه گوشی آشنا نیستید، توصیه می‌شود ابتدا آنها را از منابع معتبر جستجو کنید و به حد امکان حالت شبکه گوشی را بررسی کرده و اگر این اقدام موفقیت‌آمیز نبود، از گزینه‌هایی مانند بازگشت به تنظیمات کارخانه یا ریست استفاده کنید، هرچند که این اقدام ممکن است منجر به از دست رفتن برخی اطلاعات گوشی شود.

قطع شدن سرویس آنتن گوشی ممکن است ناشی از عدم رجیستر شدن گوشی باشد. در صورتی که گوشی جدیدی تهیه کرده‌اید یا از رجیستر گوشی خود مطمئن نیستید، باید به این نکته توجه کنید که مشکل قطع آنتن ممکن است به عدم رجیستر بودن موبایل بازگردد. برای اطمینان از رجیستر بودن گوشی، شناسه ۱۵ رقمی (IMEI) گوشی را که معمولاً روی جعبه یا زیر باتری نوشته شده است، به شماره ۷۷۷۷ ارسال کنید.

وضعیت پایین بودن شارژ باتری

اگر به تأخیر انداخته‌اید تا باتری گوشی خود را شارژ کنید، احتمالاً در زمانی که نیاز به استفاده از گوشی دارید، با مواجهه به سیگنال‌های ضعیف روبرو خواهید شد؛ که این ممکن است یکی از عوامل موجب قطع آنتن موبایل شما باشد. گوشی برای برقراری ارتباط با برج تلفن همراه به انرژی نیاز دارد و ممکن است وقتی که باتری کم است، با مشکلاتی مواجه شود.

علاوه بر این، تلفن‌های همراه امواج الکترومغناطیسی را ارسال و دریافت می‌کنند که به طور مستقیم تحت تأثیر پدیده‌های آب و هوایی مانند رطوبت، پوشش شدید ابر، رعد و برق، باد، باران، برف و یخ قرار دارد. بنابراین ممکن است دلیل نمایش علامت ضربدر روی آنتن گوشی شما به مشکلات آب و هوایی باشد و نیازی به نگرانی نیست.

وجود برگ‌های زیاد نیز می‌تواند برخی از سیگنال‌های سلولی را مسدود کند و باعث قطع شدن آنتن گوشی شود. در صورتی که محیط زندگی شما با درختان بلند و مخروطی احاطه شده است، این درختان ممکن است باعث محدود شدن شدید عبور سیگنال‌های گوشی شما شوند. ویژگی‌های جغرافیایی نیز یکی از دلایل رایج برای مشکلات دریافت سیگنال سلولی می‌باشد. به عنوان مثال، اگر در یک طرف کوه زندگی می‌کنید و تنها برج سلولی در سمت دیگر است، احتمالاً با قطع شدن آنتن روبرو خواهید شد.

راه‌حل‌های برطرف کردن مسئله پرش آنتن در گوشی سامسونگ:

۱-راه‌اندازی مجدد گوشی: برای حل مشکلات متعدد گوشی، انجام یک راه‌اندازی مجدد ساده و خاموش و روشن کردن آن می‌تواند مفید باشد. به این منظور، گوشی را خاموش کنید، حدود یک دقیقه صبر کنید و سپس آن را روشن کنید.

۲-روشن و خاموش کردن حالت پرواز (Airplane Mode): یک راه حل دیگر برای رفع مشکل پرش آنتن در گوشی سامسونگ، فعال و سپس غیرفعال کردن حالت پرواز یا Airplane Mode است. برای این کار، انگشت خود را در بالای صفحه گوشی قرار دهید و صفحه را به سمت پایین بکشید. سپس روی آیکون حالت پرواز ضربه بزنید تا این ویژگی فعال شود. حالا به مدت ۳۰ ثانیه صبر کنید و سپس حالت پرواز را خاموش کنید. پس از این عمل، بررسی کنید که آیا مشکل پرش آنتن حل شده است یا خیر.

۳-تنظیم دستی اپراتور شبکه تلفن همراه: مشکل “no service” در گوشی‌های سامسونگ گاهی ممکن است با انتخاب دستی اپراتور رفع شد. برای این کار مراحل زیر را دنبال کنید:

  • به بخش تنظیمات یا Settings گوشی بروید.
  • گزینه Mobile Networks را انتخاب کنید.
  • در قسمت Network Operators، گزینه Search networks را انتخاب کنید و یا در برخی گوشی‌ها گزینه Search manually را انتخاب کنید و صبر کنید تا گوشی تمام اپراتورهای شبکه تلفن همراه را نشان دهد.
  • در نهایت، اپراتور شبکه تلفن همراه خود را انتخاب کنید.

۴- بررسی سیم کارت: سیم کارت نیز می‌تواند علت پرش آنتن در گوشی سامسونگ باشد. برای حل مشکل پرش آنتن، گوشی را خاموش کنید و اطمینان حاصل کنید که سیم کارت به درستی در محل خود قرار گرفته باشد. اگر خیر، ممکن است با مشکل “no service” در سامسونگ روبرو شوید.

۵- خارج کردن گوشی از قاب: اغلب این مورد نادر است که علت قطع شدن آنتن موبایل سامسونگ از قاب گوشی باشد، اما این امکان وجود دارد. برخی از قاب‌ها ممکن است باعث کاهش قدرت دریافت سیگنال شوند. بنابراین، اگر گوشی خود را درون قاب قرار داده‌اید، آن را خارج کرده و بررسی کنید که آیا مشکل پریدن آنتن گوشی سامسونگ حل شده است یا خیر.

۶- ریست کردن گوشی: اگر روش‌های فوق به شما در حل مشکل پرش آنتن در گوشی سامسونگ کمک نکردند، می‌توانید گوشی خود را ریست فکتوری کنید تا به تنظیمات کارخانه گوشی باز گردد. باید توجه داشته باشید که با انجام این کار، تمام اطلاعات گوشی و برنامه‌های نصب شده روی آن پاک خواهند شد. بنابراین، قبل از انجام این کار حتماً بکاپ از گوشی خود بگیرید.

۷- تغییر در تنظیمات شبکه گوشی و عوض کردن شبکه های ۲G، ۳G و ۴G: به‌هم خوردن تنظیمات شبکه گوشی یا انتخاب یک شبکه نامناسب می‌تواند باعث کاهش آنتن گوشی و پرش آنتن شود. برای جلوگیری از پرش آنتن به دلیل تغییر شبکه‌ها، بهترین راه حل این است که اجازه دهید گوشی موبایل به صورت خودکار، بهترین شبکه و نزدیکترین سیگنال‌های آنتن موجود را پیدا کند. برای این کار به بخش Mobile Networks در قسمت تنظیمات گوشی مراجعه کنید و روی یکی از اپراتورها تب بزنید. سپس گزینه Select Automatically را انتخاب کنید.

سوالات متداول

۱. چگونه می‌توان آنتن گوشی سامسونگ را تقویت کرد؟ برای تست آنتن گوشی سامسونگ از کد #۰۰۱۱#* استفاده کنید و آنتن دهی گوشی را بررسی نمایید. همچنین می‌توانید از کد ##۴۶۳۶*#* برای گوشی‌های اندروید استفاده کرده و سپس به Device Information یا Phone Information بروید و بر روی Run Ping Test کلیک کنید.

۲. چرا گوشی سامسونگ از دسترس خارج می‌شود؟ دلایل عدیده‌ای ممکن است باعث عدم دسترسی به گوشی سامسونگ شوند. گاهی این مشکل به دلیل عدم به‌روزرسانی سیستم عامل رخ می‌دهد. برای حل این مشکل، به بخش Settings، سپس به قسمت About Device بروید. سپس گزینه Software Update را انتخاب کرده و بر روی Check for Update کلیک نمایید.

۳. چرا آنتن گوشی رجیستر نمی‌شود؟ برخی از گوشی‌ها به دلیل عدم پیروی از قوانین رجیستری، پس از مدتی از شبکه خارج می‌شوند. سیستم رجیستری به گونه‌ای طراحی شده است که تنها به گوشی‌های ثبت‌شده در سامانه دولتی اجازه دسترسی به آنتن شبکه اصلی را می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *