بلاگ

علت زود خالی شدن باتری گوشی شیائومی + راهکار جلوگیری از آن

علت زود خالی شدن باتری گوشی شیائومی
به این پست امتیاز دهید

با توجه به پیشرفت گوشی‌های هوشمند و افزایش امکانات آن‌ها، یکی از مواردی که تغییر زیادی نکرده است، باتری گوشی می‌باشد. تکنولوژی ساخت باتری‌ها و هماهنگ‌سازی آن‌ها با نیازهای گوشی‌ها باعث شده است که این قطعه اساسی در طول سال‌ها رشد چندانی نداشته باشد و گوشی‌های جدید با اینکه پیشرفت‌هایی داشته‌اند، ممکن است سریع‌تر خالی شوند.

گوشی‌های شیائومی و سیستم عامل MIUI این برند نیز از این قاعده مستثنی نیستند و برخی کاربران به دلیل سریع تموم شدن باتری گوشی شیائومی، نگران هستند. این مسئله ابتدا می‌تواند نگران‌کننده به نظر برسد، اما با رعایت ترفندها و روش‌های موجود، می‌توانید مانع سریع خالی شدن باتری گوشی موبایل خود شوید. در این مقاله از سایس علت زود خالی شدن باتری گوشی شیائومی و روش های جلوگیری از خالی شدن باتری شیائومی را بیان خواهیم کرد.

علت زود خالی شدن باتری گوشی شیائومی چیست؟

تولیدکننده شیائومی اخیراً به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده گوشی‌های همراه در جهان شناخته شده است و این کمپانی با خلق تلفن‌های همراه باکیفیت، طرفداران زیادی در سراسر جهان به دست آورده است. اما گوشی‌های شیائومی همچنین با چالش‌های خود روبرو هستند، و یکی از این چالش‌ها ممکن است خالی شدن زودهنگام باتری باشد.

بهتر است بدانید که نگهداری صحیح از گوشی شیائومی می‌تواند عمر مفید آن را به مراتب افزایش دهد و شما می‌توانید سال‌های طولانی‌تری بدون هیچ‌گونه ایرادی از تلفن هوشمند خود بهره ببرید. در این خصوص، کاربران ارسال‌های زیادی در مورد خالی شدن زودهنگام باتری گوشی شیائومی کرده‌اند، و به همین دلیل در این مقاله قصد داریم علت علت زود خالی شدن باتری گوشی شیائومی را بررسی کنیم.

یکی از مشکلات متداولی که گوشی‌های شیائومی ممکن است داشته باشند، خالی شدن زودهنگام باتری است که می‌تواند دلایل گوناگونی داشته باشد. از جمله دلایل ممکن می‌توان به شارژر فیک، معیوب بودن آداپتور و کابل شارژ، نصب بدافزار‌ها، یا مشکلات سخت‌افزاری اشاره کرد. همچنین اگر از باتری غیراصلی استفاده می‌کنید، باتری گوشی نیز ممکن است سریع‌تر از انتظار خالی شود.

کاربران زیادی که از نسخه‌های ۹ و ۱۰ اندروید استفاده می‌کنند، اعلام کردند که باتری گوشی آنها سریع و زود خالی می‌شود. اگر اخیراً گوشی خود را آپدیت کرده‌اید، بهتر است یکبار گوشی خود را ریست فکتوری کنید که برای این کار می‌توانید نکات مهم و آموزش آن را در مقاله ریسک فکتوری شیائومی بخوانید. البته اگر تمایلی به ریست فکتوری ندارید، می‌توانید مواردی که در ادامه ذکر می‌شود را انجام دهید تا از خود خالی شدن باتری گوشی شیائومی خود جلوگیری کنید.

روش های جلوگیری از خالی شدن باتری شیائومی

بروزرسانی گوشی و نرم افزارهای آن

یکی از روش‌های بسیار ساده‌ برای کاهش سرعت خالی شدن باتری گوشی شیائومی، به‌روزرسانی و آپدیت سیستم و نرم‌افزارها برای افزایش بهینگی آن‌هاست. برای اطمینان از بروز بودن سیستم، می‌توانید به بخش تنظیمات دستگاه (Device Setting) مراجعه کنید و در بخش “درباره گوشی” (About Phone)، به بروزرسانی سیستم (System update) نیز مراجعه نمایید. در صورت وجود گزینه‌ای برای بروزرسانی سیستم، حتماً آن را اعمال نمایید. همچنین، می‌توانید از طریق Google Play Store تمام برنامه‌های نصب شده روی گوشی‌تان را بررسی کرده و نیاز به بروزرسانی آن‌ها را انجام دهید. این اقدامات باعث بهبود عملکرد باتری و کاهش مصرف انرژی گوشی می‌شود.

حافظه پنهان یا Cache گوشی‌ خود را پاک کنید

برای افزایش عمر باتری گوشی شیائومی، یکی از راه‌های موثر این است که حافظه نهان (Cache) گوشی را پاک‌سازی کنید. حافظه نهان یا Cache، داده‌های موقتی از برنامه‌ها را نگه‌داری می‌کند تا در زمان باز کردن آن برنامه‌ها، نیاز به دانلود مجدد آن داده‌ها نباشد. از طرفی، این داده‌ها می‌توانند به سرعت باطری را خالی کنند. برای پاک‌سازی دستی حافظه Cache، ابتدا وارد تنظیمات (Setting) گوشی شوید و به بخش حافظه (Storage) مراجعه کنید. در اینجا، می‌توانید نوع و میزان فضایی که داده‌های مختلف روی گوشی شما اشغال کرده‌اند را مشاهده کنید.

یکی از این داده‌ها، داده‌های Cache هستند. با انتخاب این مورد و تایید پیغام سیستم برای پاک‌سازی این دیتاها، حافظه نهان گوشی شما در عرض چند ثانیه پاک‌شده و فشاری از باتری گوشی شما برداشته می‌شود. این کار بهتر است به‌طور مکرر انجام داده شود تا کارایی باتری گوشی‌تان بهبود یابد.

نرم افزار مشکل ساز را پیدا کنید

اولین قدم این است که به تنظیمات گوشی خود بروید و سپس به بخش مصرف باتری (Battery Usage) یا مدیریت باتری (Battery Management) مراجعه کنید. این بخش در برخی گوشی‌ها به‌صورت مجزا در تنظیمات قرار دارد و در برخی دیگر به‌صورت زیرمنو در بخش باتری یا حافظه وجود دارد. در این بخش، می‌توانید لیستی از برنامه‌ها و خدماتی که بیشترین مصرف باتری را دارند مشاهده کنید. نرم‌افزارها و خدماتی که در زمان اجرا بیشترین انرژی را مصرف می‌کنند، به عنوان نرم‌افزارهای مصرف‌کننده انرژی زیاد شناخته می‌شوند.

اگر از یک یا چند برنامه به‌طور مداوم استفاده می‌کنید و آن‌ها مصرف انرژی زیادی دارند، بهتر است ابتدا سعی کنید این برنامه‌ها را بهبود دهید. برخی از برنامه‌ها از اختیارات ناکافی یا تنظیمات نادرست استفاده می‌کنند که موجب مصرف بیش از حد انرژی می‌شوند. در این صورت، مراجعه به تنظیمات دقیق برنامه‌ها و به‌روزرسانی آن‌ها می‌تواند به بهبود عمر باتری کمک کند. اگر پس از بهبود تنظیمات، نرم‌افزارها همچنان مصرف بالایی داشته باشند و به توانایی به‌روزرسانی یا تغییر تنظیمات آن‌ها محدود باشد، شاید بهتر باشد برخی از این برنامه‌ها را حذف کنید تا از مصرف زیاد انرژی جلوگیری شود و عمر باتری گوشی‌تان بهبود یابد.

قابلیت Wake Lock Screen را خاموش کنید

بعضی ویژگی‌ها و قابلیت‌های کمک کننده در گوشی‌های شیائومی باعث سریع خالی شدن باتری می‌شوند. یکی از این قابلیت‌ها، ویژگی Wake Lock Screen است. وقتی این ویژگی فعال است و گوشی خاموش شده و یک اطلاعیه دریافت می‌کند، صفحه گوشی به مدت کوتاهی روشن می‌شود تا اطلاع‌رسانی به کاربر انجام شود.

مشکل این قابلیت این است که روشن کردن مداوم صفحه در هنگامی که کاربر با گوشی فعالیتی ندارد، باعث تخلیه سریع باتری می‌شود بدون اینکه به کاربر ارزش افزوده‌ای بدهد. برای خاموش کردن این قابلیت، می‌توانید به تنظیمات گوشی خود بروید و در بخش قفل صفحه و رمز عبور، قابلیت “Wake Lock Screen for Notification” را پیدا کنید و آن را خاموش کنید. این کار باعث بهبود عمر باتری گوشی شما خواهد شد.

خاموش کردن قابلیت Wake Lock Screen

قابلیت‌های ارتباطاتی گوشی را دائما فعال نگذارید

از Wifi و دیتای گوشی گرفته تا بلوتوث و به خصوص GPS یا مکان‌یاب دستگاه، این ویژگی‌های ارتباطی اساسی‌ترین و کاربردی‌ترین امکانات هر گوشی تلفن همراه محسوب می‌شوند. اما همواره باید در زمان استفاده از گوشی‌تان به این نکته توجه داشته باشید که آن‌ها را وقتی نیازی ندارید، غیرفعال کنید. زیرا این ویژگی‌ها نیز می‌توانند باعث سریع تمام شدن باتری گوشی شیائومی‌تان شوند.

خاموش کردن اکثر این ویژگی‌ها به راحتی از طریق نوار Quick Setting گوشی امکان‌پذیر است. با پایین کشیدن انگشت‌تان از این نوار، می‌توانید به سرعت وای‌فای یا دیتای گوشی‌تان را خاموش کنید. همچنین، اگر با بلوتوث یا NFC به هیچ دستگاهی متصل نیستید، بهتر است بلوتوث دستگاه را غیرفعال کنید. اگر حتی گاهی اوقات بدون نیاز چراغ قوه دستگاه را روشن کردید، با استفاده از این منو سریعاً آن را خاموش کنید.

مورد مهم‌تری که اغلب کاربران به آن فکر نمی‌کنند، قابلیت مکان‌یاب دستگاه است. این قابلیت اغلب پس از ورود به نرم‌افزارهای مجهز به نقشه‌های دیجیتال به صورت اتوماتیک یا با اجازه شما روشن می‌شود و بعد از خروج از این نرم‌افزارها معمولاً خاموش نمی‌شود. به همین دلیل، ممکن است مدت‌ها بدون آگاهی شما از این قابلیت باعث تخلیه باتری گوشی شما شود. بهتر است بعد از استفاده از نرم‌افزارهای مرتبط با نقشه‌ها، این قابلیت را به‌صورت دستی غیرفعال کنید تا مصرف انرژی به حداقل برسد.

قابلیت Wi-Fi Scanning را خاموش کنید

دستگاه‌های اندروید، حتی اگر از سیستم Redmi پشتیبانی کنند، قابلیتی به نام Wi-Fi Scanning دارند. این قابلیت به طور خودکار فرکانس‌های Wi-Fi نزدیک به گوشی را شناسایی می‌کند. وقتی می‌خواهید به اینترنت متصل شوید، دستگاه به سرعت نام همه مودم‌ها و فرکانس‌های موجود در اطراف را لیست می‌کند.

Wi-Fi Scanning بدون شک یک قابلیت کاربردی است. اما به دلیل فعال بودن مداوم آن در پس‌زمینه، برخی از انرژی دستگاه را مصرف می‌کند، بدون توجه به وضعیت روشن یا خاموش بودن Wi-Fi. برای غیرفعال کردن این قابلیت، به تنظیمات گوشی بروید و وارد بخش Wi-Fi شوید؛ سپس به Advanced Setting بروید. در اینجا، می‌توانید گزینه Scanning Always Available را پیدا کنید. اگر این قابلیت برای شما ضروری نیست، می‌توانید آن را در این مکان خاموش کنید تا بیشتر از انرژی باتری صرفه‌جویی شود.

تنظیم روشنایی صفحه به صورت خودکار را غیر فعال کنید

بیشتر گوشی‌های اندرویدی این قابلیت را به صورت خودکار دارند. این قابلیت با نام “تنظیم خودکار روشنایی” شناخته می‌شود و از طریق سنسورهای گوشی، میزان نور محیط را اندازه‌گیری کرده و بر اساس آن، شدت روشنایی صفحه را تنظیم می‌کند. اگر بخواهید از باتری گوشی‌تان بهینه تر استفاده کنید و در مصرف آن صرفه‌جویی کنید، و جلوی خالی شدن زودهنگام آن را بگیرید، بهتر است این قابلیت را خاموش کرده و به‌صورت دستی روشنایی صفحه را تنظیم کنید.

برای خاموش کردن این قابلیت، به تنظیمات گوشی رفته و وارد بخش “Display” شوید. در این بخش، گزینه “Brightness Level” را انتخاب کنید و از منوی جدید، گزینه “Automatic Brightness ” را پیدا کنید. با لمس این گزینه، این قابلیت کاملاً غیرفعال خواهد شد و سنسور نورسنج گوشی دیگر انرژی باتری را به‌صورت بیهوده مصرف نخواهد کرد.

غیر فعال کردن قابلیت روشنایی خودکار صفحه شیائومی

به‌طور کلی، اگر باتری گوشی‌تان مشکل خاصی ندارد و تمامی این روش‌ها هم کمکی به حل مشکل سریع خالی شدن باتری نکرده‌اند، آخرین راه‌حل پیشنهادی انجام بک‌آپ اطلاعات گوشی و سپس ریست کامل آن است. با این اقدام، ممکن است مشکل باتری بهبود یابد. هرچند که مهم‌ترین نکته‌ای که باید به‌خاطر داشته باشید، عمر باتری گوشی‌تان به مدیریت منابع آن وابسته است. هرچه بیشتر قابلیت‌ها، نرم‌افزارها و حافظه پنهان بدون استفاده گوشی‌تان را اشغال کنند، باتری آن نیز سریع‌تر خودش را تخلیه خواهد کرد. پس باید به بهینه‌سازی و مدیریت منابع گوشی‌تان توجه کنید تا عمر باتری آن بهبود یابد.

سخن پایانی

در این مقاله به طور کامل علت زود خالی شدن باتری گوشی شیائومی را توضیح دادیم و روش های جلوگیری از خالی شدن باتری گوشی شیائومی را بیان کردیم. اگر هرگونه مشکل غیر عادی حس می‌کنید برای باتری گوشی شما پیش آمده است و نیاز به تعمیر دارد، می‌توانید در صفحه تعمیر گوشی شیائومی درخواست خود را ثبت کنید تا تعمیرکاران متخصص مجموعه در سریع ترین زمان ممکن پاسخ شما را بدهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *