بلاگ, راهنمای خرید

راهنمای خرید هیتر و هویه تعمیرات موبایل

راهنمای خرید هیتر و هویه تعمیرات موبایل

با پیشرفت فناوری در زمینه‌های مختلف، ابزارها و تجهیزات مورد نیاز برای تعمیر موبایل به‌روزرسانی های مداومی را تجربه می‌کنند. این تغییرات به دلیل پیشرفت تکنولوژی و رقابت بین شرکت‌های تولیدکننده به وجود آمده و منجر به تغییرات در طراحی و تولید ابزارهای تعمیرات موبایل شده است. از طرفی، این ابزارهای تعمیراتی به تعمیرکاران موبایل امکان استفاده آسان‌تر و ساده‌تری را می‌دهند که این امر منجر به افزایش کیفیت کار آنها می‌شود.

قبل از ظهور هیترها، بیشتر تعمیرات با استفاده از هویه انجام می‌شد. نخستین شرکت تولید هویه در سال ۱۸۹۴ در آمریکا تاسیس شد و بعدها توسط آلمانی‌ها توسعه یافت. جریان الکتریکی از طریق المنت‌های دستگاه هویه، حرارتی را ایجاد می‌کرد که برای نصب و تعمیر بردهای الکتریکی مناسب بود. اما تعمیر موبایل‌های نسل جدید به دلیل طراحی نازک و حساسیت قطعات برد، نیاز به حرارت کمتری دارند و این مقدار حرارت تنها با هیترها و هویه‌های مدرن قابل تنظیم است. استفاده از هویه‌ها زمان‌بر بوده و احتمال آسیب‌رساندن به برد موبایل را افزایش می‌دهد. با این حال، با استفاده از هیترها، می‌توان بدون آسیب‌رساندن به قطعات برد، تعمیر و بررسی آن‌ها را در زمان کمتری انجام داد.

راهنمای خرید هیتر و هویه تعمیرات موبایل

بسیاری از تعمیرکاران عزیز زمانی که قصد خرید ابزار ها و دستگاه های مخصوص کار خود را دارند، سوالاتی درمورد اینکه هیتر و هویه چه مشخصاتی باید داشته باشد و بهترین مدل هیتر و هویه کدام است و سوالاتی از این قبیل برایشان به وجود می‌آید. به همین دلیل در این مقاله دوست داریم تا با ارائه توضیحاتی در این خصوص به شما کمک کنیم تا خرید خود را به بهترین نحو ممکن انجام دهید و بهترین دستگاه را متناسب با نیاز کارتان تهیه کنید. قبل از هرچیزی باید با ویژگی های هیتر هویه های تعمیرات موبایل آشنا شوید که در ادامه، ابتدا به این موضوع می‌پردازیم و پس از آن به موضوع راهنمای خرید هیتر و هویه می‌پردازیم. پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

ویژگی‌های هیتر و هویه تعمیرات موبایل

اصول عملکرد هیتر و هویه‌ها در تعمیر موبایل به شدت شبیه به سشوارهای موی سر معمولی است، با این تفاوت که می‌توان درجه حرارت و سرعت پرتاب هوا را به دلخواه تنظیم کرد. این ویژگی‌ها باعث افزایش کارایی آنها در فرآیند تعمیر گوشی می‌شوند. درجه حرارت هویه‌ها در حین عملکرد معمولاً در محدوده ۲۵۰ تا ۳۶۰ درجه فارنهایت قرار دارد و از این رو باید در هنگام استفاده از آنها اصول ایمنی را به دقت رعایت کرد تا از وقوع هرگونه آسیب جلوگیری شود. درجه حرارت مورد نظر از طریق دکمه‌ها یا دسته‌های موجود روی دستگاه هیتر قابل تنظیم است. توان یا مصرف انرژی هیترهای تعمیر موبایل معمولاً در محدوده ۶۰ تا ۹۰ وات قرار دارد و بستگی به طراحی شرکت‌های تولیدکننده ممکن است بیشتر از ۱۰۰ وات هم باشد.

دستگاه هیتر دارای المنت‌هایی است که هوا را گرم و از نازل خارج می‌کنند. نوع تولید هوا بستگی به مدل هیتر و هویه ممکن است از دو روش مختلف انجام شود. اولین روش این است که هیتر خود هوا را گرم کند و از طریق المنت‌های دستگاه هوای گرم را تولید و از نازل خارج کند. دومین روش این است که در دستگاه هیتر موتورهایی وجود داشته باشد که هوا را تولید کرده و به طور مشابه با عملکرد سشوارها، هوا را ارسال کنند. هیتر و هویه‌های تعمیر موبایل به دو نوع آنالوگ و دیجیتال تقسیم می‌شوند و هر کدام از آنها می‌توانند تک کاره (تنها هیتر) یا هیتر و هویه را با هم داشته باشند. همچنین هویه تعمیرات موبایل را می‌توانید به صورت جداگانه هم داشته باشید.

راهنمای خرید هیتر و هویه

هیتر و هویه آنالوگ

این نوع دستگاه هیتر و هویه، بدون صفحه نمایش عمل و به صورت آنالوگ عمل می‌کند. این مدل از هیتر و هویه، عملکردی شبیه به اتوهای خانگی دارد. با چشمک زدن لامپ‌های کوچک آن، نشان می‌دهد که دستگاه به دما و جریان هوا مورد نظر رسیده است. این نوع دستگاه هیتر و هویه توان و قدرت نسبتاً کمتری دارد و استفاده از آن بسیار آسان است. قیمت دستگاه‌های هیتر و هویه آنالوگ معمولاً پایین‌تر از مدل‌های دیگر موجود در بازار است.

دستگاه هیتر و هویه دیجیتال حرفه‌ای

این مدل دستگاه‌ها دارای توان و قدرت بیشتری هستند و هویه‌های آنها قابل جدا شدن می‌باشند. عمر مفید این دستگاه‌ها بیشتر از مدل‌های دیگر است و از فناوری‌های ایمنی ضد الکتریسیته ساکن ESD و عدم استفاده از سرب در دستگاه (lead-free) بهره می‌برند. المنت‌های استفاده شده در آنها دارای توانایی داغ و سرد شدن در مدت زمان کمتری هستند. خروجی دما و باد این هیترها به صورت کالیبره شده و بسیار دقیق است و حین انجام کار به برد گوشی هیچ آسیبی نمی‌رساند.

دستگاه هیتر تک کاره

این نوع از هیتر تعمیرات موبایل بدون هویه هستند و دارای دو نسخه دیجیتال و آنالوگ می‌باشند. اگر دستگاه از نوع دیجیتال باشد، دارای صفحه نمایش و خروجی دما و باد استاندارد است و از فناوری‌های ESD و Lead-free بهره می‌برد. نمونه‌های مشهور از دستگاه هیتر تک کاره دیجیتال شامل هیتر کوییک Quick TR1300A و هیتر کوییک QUICK 861DW هستند.

دستگاه هیتر تک کاره دیجیتال و آنالوگ

این نوع از هیترها بدون هویه هستند و به دو صورت دیجیتال و آنالوگ تولید می‌شوند. اگر هیتر دیجیتال باشد، دارای ویژگی‌هایی مانند صفحه نمایش، خروجی دما و باد استاندارد و استفاده از فناوری‌های ESD و Lead-free است. هیتر تک کاره آنالوگ کوییک Yaxun 878 یکی از نمونه‌های این دستگاه‌ها است.

راهنمای خرید هیتر و هویه

راهنمای خرید هیتر و هویه

به عنوان یک تازه‌ کار یا حرفه‌ای، وقتی که به دنبال خرید هیتر و هویه خوب برای تعمیرات موبایل هستید، باید به موارد زیر توجه ویژه داشته باشید:

۱. کنترل دما و جریان هویه و هیتر:

بیشتر هیترهای تعمیرات موبایل دارای محدوده دمایی میان ۱۰۰ تا ۵۰۰ درجه فارنهایت هستند. در اکثر پروژه‌ها، دمای مورد نیاز معمولاً حداکثر تا ۳۵۰ درجه است. هیترهای با توانایی تنظیم دما بسیار مناسب‌تر هستند چرا که کار با آن‌ها راحت‌تر می‌شود. باید به این نکته توجه داشت که برخی از هیترها حساسیت زیادی نسبت به فاصله نزدیک یا دور کردن نازل از قطعات دارند و ممکن است دما به طور ناخواسته کاهش یا افزایش یابد. هیترهای با کیفیت پایین معمولاً دمای کمتری را تنظیم می‌کنند و تنظیم آن‌ها به صعوبت انجام می‌شود که ممکن است منجر به مشکلات و آسیب به قطعات شود.

۲. زمان گرم شدن المنت‌های هیتر:

مدت زمانی که یک هیتر به درجه حرارت مورد نظر می‌رسد، معیار مهم دیگری برای انتخاب آن است. این ویژگی به نوع المنت‌ها و طراحی هیترها بستگی دارد. هیترهایی که سریع‌تر به درجه حرارت مورد نظر می‌رسند و وقت کمتری برای گرم شدن نیاز دارند، امکان انجام کار سریع‌تر را فراهم می‌کنند. هیترهای با قابلیت ریکاوری بهتر هستند، به این معنی که پس از اتمام کار به سرعت سرد شده و هیتر خنک می‌شود.

۳. نوع و کیفیت نازل هیتر:

نازل‌های هیتر نقش مهمی در تنظیم جهت و مقدار باد خروجی دارند. نازل‌ها به راحتی توسط پیچ گوشتی قابل نصب و تعویض هستند. نوع نازل مورد نیاز به نوع و اندازه قطعه‌ای که تعمیر می‌شود بستگی دارد. نازل‌های باریک‌تر برای قطعات ریز و حساس استفاده می‌شوند، در حالی که نازل‌های با خروجی پهن‌تر برای قطعات بزرگتر که نیاز به حرارت بیشتری دارند مناسب‌اند.

۴. قابلیت تنظیم پرتاب باد:

میزان پرتاب باد در هیتر نیز مهم است. این ویژگی به نوع فن یا پمپ و طراحی هیتر بستگی دارد. هیترهای همراه با هویه معمولاً پرتاب باد کمتری دارند. همچنین برخی از هیترهای تک کاره کوچک نیز پرتاب باد کمتری دارند. پرتاب باد باید قابل تنظیم باشد تا قطعه مورد نظر در حین کار جابجا نشود. هیترهای حرفه‌ای معمولاً دارای پرتاب باد خودکار هستند و نیازی به تنظیم دستی آن در حین کار ندارند. این ویژگی باعث افزایش سرعت و دقت در انجام کار می‌شود.

۵. سیستم‌های ایمنی:

ایمنی در کار با هیترها بسیار مهم است. جریان الکتریسیته ساکن بیش از حد (معمولاً ۲۴ ولت) و اتصال کوتاه می‌تواند به هیتر آسیب جدی برساند و به ایمنی شما خسارت بزند. برخی از هیترها به ویژگی‌های ایمنی مانند سیستم ضد الکتریسیته ساکن (ESD) و کنترل خودکار دما (PID) برخوردار هستند. اگر ایمنی برای شما اهمیت دارد، بهتر است هزینه بیشتری برای خرید هیتر و هویه با این ویژگی‌های ایمنی پرداخت کنید تا از هرگونه آسیب به دستگاه و قطعات جلوگیری کنید.

جمع بندی

در این مقاله از سایس که موضوع آن راهنمای خرید هیتر و هویه تعمیرات موبایل بود، به طور کامل به آن پرداخته شد و تمامی مواردی که باید قبل از خرید هیتر هویه در نظر داشته باشید، بررسی شد تا بهترین انتخاب را هنگام خرید داشته باشید. اگر نیاز به راهنمایی دقیق تر درمورد خرید بهترین مدل از این دستگاه ها دارید، پیشنهاد می‌کنیم برای خرید هویه به مقاله “بهترین هویه تعمیرات موبایل” و برای خرید هیتر به مقاله “بهترین هیتر تعمیرات موبایل” مراجعه کنید و حتما آنها را بخوانید، چون بهترین و باکیفیت ترین دستگاه ها را در هر برند و متناسب با هر سطحی قرار دادیم تا انتخاب دقیق تر و مناسب تری داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *