بلاگ

برد گوشی چیست؟ + ۶ علت خرابی

برد گوشی چیست
به این پست امتیاز دهید

برد گوشی چیست؟

برد موبایل، یک ساختار الکترونیکی است که تمام اجزا و قطعات الکترونیکی گوشی را به هم متصل می‌کند. این برد الکترونیکی علاوه بر اتصال قطعات، دستورات مورد نیاز را به آنها منتقل می‌کند. به عنوان مثال، وقتی یک برنامه را در گوشی باز می‌کنید، برد دستورات مربوط به پردازشگر، حافظه و حافظه دستیار را ارسال کرده تا برنامه با کیفیت بالا اجرا شود. اگر برد گوشی را با یک بدن انسان مقایسه کنیم، پردازنده و حافظه دستیار مانند مغز و قلب این بدن عمل می‌کنند. بنابراین اگر فشار زیادی بر روی این قطعات وارد شود ممکن است باعث خرابی و اتلاف برد گوشی شود.

همچنین برد گوشی شامل تعدادی خازن، دیود، ترانزیستور و مقاومت است که برای تأمین برق مورد نیاز هر قسمت گوشی نصب شده‌اند. به طور کلی، برد گوشی اصلی و حیاتی‌ترین قسمت سخت‌افزاری هر گوشی است و هرگونه آسیب به آن می‌تواند باعث اختلال و خرابی در بخش‌های مختلف یا حتی کل گوشی شود. شما می‌توانید در صفحه “برد موبایل” انواع برد های گوشی را مشاهده کنید.

برد گوشی چیست

قطعات برد گوشی شامل چه چیز هایی می‌باشد؟

قسمت های اصلی برد شامل پردازنده یا CPU، هارد و رام (Rom) می‌باشد. اما کاربرد هرکدام چیست؟ در ادامه به عملکرد و کاربرد آنها می‌پردازیم.

سیستم پردازشی یا CPU در گوشی همانند مغز عمل می‌کند. هنگامی که کاربر قصد انجام یک عملی را دارد، ابتدا دستور مربوطه توسط برد به CPU منتقل می‌شود و سپس CPU با بررسی شرایط و ویژگی‌های گوشی، دستور اجرای درخواست کاربر را به حافظه داخلی گوشی می‌دهد. در صورت خرابی سیستم پردازشی یا CPU گوشی، عملاً قابلیت عملکرد گوشی مختل می‌شود و اگر این خرابی جدی باشد، ممکن است به برد موبایل نیز خسارت وارد کند.

هارد در واقع حافظه‌ی داخلی گوشی است. برخی تعمیرکاران موبایل به دلیل نداشتن تجربه‌ی کافی در تعمیر هارد گوشی، برد گوشی را هنگام خرابی هارد گوشی جایگزین می‌کنند که این کار اصولی نیست و می‌تواند باعث هزینه‌های بالایی برای شما شود. در صورتی که هارد گوشی شما خراب شده است، با تماس با مجموعه‌ی تعمیرات موبایل سایس، تعمیرکاران ما می‌توانند با سرعت و دقت، هارد موبایل شما را تعمیر کنند.

حافظه‌ی RAM گوشی، سیستم عاملی است که توسط شرکت سازنده برای گوشی طراحی می‌شود. این حافظه دستورات را از سی‌پی‌یو و هارد دریافت کرده و در نهایت درخواست کاربر را اجرا می‌کند. در صورت سوختن این قطعه، عملکرد موبایل به‌طور کامل متوقف می‌شود و بهتر است به یک مرکز تعمیر موبایل مراجعه کنید تا رام گوشی را تعمیر یا تعویض کنند. در صورت بالا رفتن دمای این قطعه و خرابی شدید آن، ممکن است به برد گوشی نیز آسیب وارد شود.

برد گوشی چیستر

دلایل خرابی برد

  • سوختن برد در اثر گرما و حرارت زیاد
  • وارد شدن ضربه به برد
  • مشکل برق رسانی و باتری گوشی
  • وارد شدن آب به داخل گوشی و آب خوردگی برد
  • وارد شدن آسیب به برد هنگام تعویض قطعات
  • استفاده از برنامه های بسیار سنگین

عیب یابی برد، آیا برد تعمیر می‌شود؟

خوشبختانه در بسیاری از موارد امکان تعمیر برد گوشی وجود دارد. تعمیرکاران حرفه‌ای که تجربه کافی دارند، می‌توانند با شناسایی مشکلات برد آن را تعمیر کنند. البته در صورتی که برد کاملاً شکسته یا سوخته باشد، امکان تعمیر آن وجود نخواهد داشت. جهت تعویض برد هم باید حتما از برد سالم آیفون استفاده شود!

در مجموعه سایس این برد های کاملا سالم و قانونی را که برای اولین بار در ایران موجود شده اند می‌توانید با بهترین قیمت خریداری کنید. برای تعویض و تعمیر برد گوشی خود هم می‌توانید به واحد تعمیرات مجموعه سایس مراجعه کنید تا تعمیرکاران ما به بهترین نحو ممکن برد گوشی شما را تعمیر کنند. با ثبت درخواست تعمیرات موبایل می‌توانید از مشاوران ما کمک بگیرید تا شما را در رفع مشکل‌تان راهنمایی کنند.

اگر برد گوشی بسوزد چه میشود؟

اگر برد گوشی بسوزد اطلاعات گوشی پاک میشود. اما راهی برای بازیابی اطلاعات وجود دارد. یکی از این روش‌ها، سواپ یا تعویض برد گوشی است. در این روش، تعمیرکار موبایل قطعات سوخته را از برد معیوب خارج کرده و آن‌ها را با برد سالم جایگزین می‌کند. این عملیات می‌تواند باعث بازیابی اطلاعات و همچنین رفع مشکلات برد گوشی شود.

واضح است که این روش تنها در صورتی ممکن است که پردازنده، هارد و رام گوشی سالم باشند. علاوه بر این، سواپ یک فرآیند پیچیده و وقت گیر است و هزینه‌های بالایی نیز دارد. با این حال، با توجه به اهمیت اطلاعات و داده‌های موجود در گوشی، انتخاب این روش ممکن است به عنوان یک گزینه مقرون به صرفه و کارآمد مورد نظر قرار گیرد.

دیدگاهی در مورد “برد گوشی چیست؟ + ۶ علت خرابی

  1. محمد گفت:

    با سلام اگر فقط برد گوشی رو عوض کنیم اطلاعات رو گوشی پاک می‌شود یا نه ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. معین باقری گفت:

      سلام دوست عزیز ببینید اگر بردتون سالم باشه با انجام سواپ میشه اطلاعات رو نگه داشت.

  2. amir گفت:

    من گوشیم صفحش یهو خاموش میشه بعد روشنش میکنم بعضی مواقع باید خاموش روشن کنم تا صفحه برگرده فکر کنم بردش مشکل داشته باشه هزینه تعمیرش چقدر هست حدودی؟ گوشیم a54

    1. seis-support seis-support گفت:

      سلام دوست عزیز دستگاه شما باید توسط تکنسین چک شود از مشکل ان مطلع شویم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *